“Dia Tak Sedar Sikapnya Selama Ini Menghalang Pintu Rezeki,” Ustaz Ebit Lew Kongsi 3 Amalan Menjaga Keberkatan Rezeki

 

Dalam hidup semua orang pagi, petang, siang dan malam kerja keras mencari rezeki.  Tuntutan hidup dengan kos saraa yng tinggi membuatkan setiap daripada kita terpaksa mengerah lebih daripada satu pekerjaan untuk menampung komitmen.

Tak kira jual nasi lemak ke, goreng pisang atau di pasar malam, setiap pendapatan itu rezeki lainlah bagi yang nak kaya cepat, sanggup menipu semata-mata mencara kaya didunia yang hanya sementara.

Paling penting dalam mencari rezeki bukanlah berapa banyak yang kita dapat, tapi berapa besar keberkatan dalam setiap rezeki itu. Ustaz Ebit Lew menerusi laman Facebooknya berkongsi kisah seorang lelaki yang datang kepadanya dan bertanya akan rezekinya yang dirasakan tidak cukup malah dibebani dengan hutang keliling pinggang.
Baca perkongsian penuh Ustaz Ebit Lew dibawah ini sebagai salah satu cara kita bermuhasabah diri merenung nikmat yang Allah beri disebalik perilaku kita tanpa sedar mungkin telah menyakiti orang lain dan memberi kesan terhadap aliran rezeki sehari-harian.  Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada kita semua.  Renung-renungkan.Malam tadi 11.50malam pergi Bukit Bintang jumpa ramai orang. Seorang abang tanya saya, ustaz ebit lew kan? Syukur jumpa di sini. Saya berniaga ustaz. Macam-macam saya buat. Tapi hidup saya semakin sempit. Saya rasa tuhan tak adil pada saya. Saya dah buat macam-macam. Saya berusaha siang malam. Bukan tambah rezeki tapi tambah hutang jer. Masalah makin banyak. Dekat rumah pun semuanya jadi panas jer…saya dah buntu ustaz…

Abang, Allah sayang. Allah sayang kita. Mungkin malam ini jadi permulaan semuanya. Abang betul nak kelapangan dan kekayaan kan?

Yer ustaz. Sebab tulah saya berniaga. .

Kaya tu bermula di sini. Tangan saya tunjukkan hati. Cuma disini. Bila syukur Allah tambah nikmat. Pertama syukur kita kenal Allah. Syukur kita Islam. Minta pada dia yang maha kaya. Jaga solat awal waktu abang. Maaf saya sebut orang jaga solat awal waktu tidak akan merungut dengan hidupnya. Dia sedih, dia susah, dia senang, dia kaya tapi dia rasa ketenangan dan rasa diri dekat dengan Allah. Sebab dia tahu,dia tak seorang. Dia sedang diuji oleh Allah yang maha baik..

Ya Allah, ustaz…saya mengaku saya selalu tinggal solat subuh. Solat lain pun lambat-lambat, kadang-kadang sibuk kerja tinggal..

Kedua abang, abang ada ibubapa. Ada isteri. Ada anak-anak. Ada ustaz. Hargailah mereka. Nabi saw bersabda yang terbaik di kalangan kamu, yang terbaik pada isterinya. Akulah orang paling baik terhadap isteri. Yakni Rasulullah saw paling baik pada isteri..jika nak lemah lembut. Paling lembut dan romantik pada isteri. Jika berdakwah paling banyak berdakwah pada isteri. Jika memberi hadiah atau sedekah. Paling banyak beri pada isteri..

Zaman ini ramai orang dengan ibubapa kasar. Buat mak bapa macam orang suruhan. Buat isteri macam orang gaji. Bagi makan sikit. Bagi tempat tinggal. Gaji pun takde. Balik rumah marah-marah. Pegang telefon 24 jam. Takde dah nak buat taklim. Ajak solat tahajud sama-sama. Beri isteri rehat sikit. Tolong buang sampah. Tolong jaga anak sejam. Bagi isteri masa nak mandi, nak solat, nak rehat sekejap.

Ya Allah, ustaz…saya memang kasar ustaz. Begitulah saya dalam rumah dengan keluarga. Ya Allah..

Abang kita sebenarnya telah kaya. Diberi keluarga oleh Allah. Tapi kita kejar kaya lain lupa doa yang dirumah itulah asbab ketenangan dan kekayaan dalam hidup ini..

Ketiga abang bekerja niat dakwah. Niat bangunkan orag lain. Kita marketing, jumpa orang, buat apapun niat utama kita nak bawa manusia yang lain kepada Allah. Bukan kepada diri kita. Walaupun difitnah, diumpat, dibalas buruk usahlah dilayan. Kita tak hidup untuk orang. Kita hidup untuk Allah. Allah punya semua. Sebarkan salam, beri makan, sebarkan senyuman. Beri nasihat. Barulah Allah bantu kita. Kalau seseorang jadi orang seseorang bila dia susah dia dibantu oleh orang itu. Bila kita jadi orang Allah. Bila kita susah Allah bantu kita..

Berilah masa buat dakwah. Bawa isteri sama-sama belajar iman dan berjuang di jalan Allah. Pimpin mereka masuk syurga..

Abang tadi mengalir air mata dari mula saya cerita. Sebab begitulah hati bila kita diuji. Sakit, ujian, keperitan seruan Allah kita balik pada dia..

Sumber : SiakapKeli

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Lost Password